OM OS

OM 2CV GALLERI BROCHURE GODE LINKS KONTAKT

 

Første gang præsenteret på Paris Salonen i 1948, som Citroëns bud på en arbejdsbil. En bil der skulle kunne transportere bondens produkter til markedet den ene dag, og transportere bonden i kirken den følgende søndag. Den skulle kunne gøre det så billigt som muligt, uden dog at sætte komforten over styr.

Et krav til prototypen var, at den skulle kunne forcere en pløjemark, med en kurv æg på forsædet uden at æggene gik i stykker, den skulle også være høj nok til at bonden skulle kunne bære hat. Den skulle transportere 3 voksne og 50 kg kartofler med en hastighed af 70km/t og køre længere end 25 kilometer literen.

Fra en spæd start med 375 ccm motor og 9 hk, voksede motoren sig stor og stærk, hele 602 ccm og 28.5 hk nåede den 2 cylindrede luftkølede boxer at få, inden det var slut. En del specielle udgaver så dagens lys igennem produktionstiden, blandt andet en firehjulstrukken udgave, med en motor i hver ende. 2CV var den første franske bil jorden rundt og holdt den absolutte højderekord for biler i mere end 40 år.

I dag kører der stadigvæk en del 2CV omkring i Danmark.

Fra landbrugsvogn til kult.